Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Data i hora oficials: 17:05 | 02/12/2024

Canal Intern d'Alertes

Què és el Canal Intern d’Alertes?

El Canal Intern d'Alertes és un canal segur de participació electrònica que permet tenir coneixement de qualsevol acció o omissió contrària a dret en relació amb els principis ètics i de bon govern. És doncs una manera de reforçar la gestió pública.

Inclou mecanismes per garantir la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per mantenir el contacte amb l'òrgan gestor i saber l'estat de tramitació. Es vol afavorir que qualsevol persona que hagi obtingut informació sobre infraccions en un context laboral o professional (article 3 de la Llei 2/2023) pugui comunicar-ho sense patir represàlies.

Preserva la identitat de la persona que fa la comunicació i també incorpora eines per garantir els drets de les persones a les quals s'atribueix una conducta que no s'ajusta a les regles ètiques.

Llei 2/2023 de protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció

Qui pot presentar alertes?

Pot presentar alertes al Sistema Intern qualsevol persona física que, en un context laboral o professional vinculat amb l’Ajuntament de Viladecavalls, vulgui donar a conèixer a l’ajuntament possibles infraccions normatives o incompliments de la integritat presumptament comesos pels seus òrgans o per les persones que hi presten servei.

Article 3 de la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informin d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció

Quins fets poden ser denunciats al Canal Intern d’alertes?

D’acord amb l'article 2 de la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informin d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, es podran acollir als mitjans de protecció que atorguen aquesta instrucció i la normativa d’aplicació les persones previstes en l’apartat anterior que presentin comunicacions relatives a:

  1. a) Accions o omissions que puguin constituir infraccions penals, o infraccions administratives greus o molt greus.
  2. b) Qualsevol acció o omissió que pugui constituir infracció del dret de la Unió Europea, sempre que:
  3. Es trobin en l’àmbit d’aplicació dels actes de la Unió Europea definits en l’Annex de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre el Dret de la Unió.
  4. Afectin els interessos financers de la Unió Europea, tal com es defineixen en l’art. 325 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE)
  5. Incideixin en el mercat interior, tal com es defineix en l’art. 26.2 del TFUE. Els informants que comuniquin infraccions del dret laboral en matèria de seguretat i salut en el treball s’entendran inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta instrucció, sens perjudici de la protecció establerta en la normativa sectorial.

Per a què no hem de fer servir el Canal intern d’alertes?

El Canal intern d’alertes no és un instrument per fer comunicacions, sol·licituds, reclamacions, queixes o suggeriments.  

Si voleu presentar una queixa i/o suggeriment el canal és el tràmit que trobareu aquí.

Si voleu comunicar una incidència a la via pública el canal és el tràmit que trobareu aquí

Quins requisits han de complir les comunicacions?

Les comunicacions adreçades a la bústia, per poder ser preses en consideració i admeses, han de complir els requisits següents:

  • Estar dins l'àmbit d'aplicació de les Normes Reguladores de la Bústia que inclou l'establert a la llei 2/2023, reguladora de la protecció de les persones que informen d'infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.
  • Descriure, de la manera més detallada possible, les circumstàncies que facilitin la identificació de la conducta.
  • Proporcionar tota la documentació i informació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir les proves, sense que es puguin endegar actuacions fonamentades només en opinions.
  • Tenir una certesa raonable de la informació que es trasllada, que ha de tenir especial transcendència per a la integritat del sector públic municipal.
  • En qualsevol cas, no s'admetran les comunicacions que resultin mancades de fonament o notòriament falses.

Com funciona?

Les comunicacions es faran preferentment de manera TELEMÀTICA mitjançant el següent canal (cliqueu damunt la imatge):

Canal Intern d'Alertes.png

Un cop presentada la comunicació mitjançant la bústia, les persones obtenen a l'aplicació un justificant de recepció de l'enviament que incorpora un codi alfanumèric que només elles coneixeran i que serà l'única via per poder accedir de nou a la seva comunicació (ja sigui per consultar l'estat de la tramitació, ja sigui per aportar més informació…).

El codi és l’única manera d’accedir a aquest canal, i és responsabilitat del comunicador conservar-lo.

Aquest canal segur de comunicació electrònica, que garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat, permet mantenir la col·laboració amb l'òrgan gestor de la bústia en la comprovació dels fets i conèixer l'estat de tramitació de la comunicació inclús en els casos en què la persona comunicant sigui anònima.

Cal mantenir el diàleg mitjançant aquest canal de comunicació per facilitar les tasques d'investigació i de comprovació dels fets. 

Les comunicacions també s’admetran de manera PRESENCIAL a l'Ajuntament de Viladecavalls sol·licitant una cita amb la Unitat Antifrau, mitjançant el canal d'alertes (cliqueu la imatge).

En aquests casos la reunió es documentarà mitjançant una transcripció complerta i exacta signada per ambdues parts, tal com estableix l'article 7.2.a) i b) de la Llei 2/2023.

 

Tramitació i resposta

Un cop admesa la comunicació, l’òrgan gestor del Canal intern d'alertes comprovarà els fets mitjançant les tasques d’investigació que siguin procedents.

La manca de resposta als requeriments d'informació formulats per mitjà de la bústia pot comportar l'arxivament de les actuacions.

Les tasques d'investigació es faran en el termini més breu possible i, com a norma general, en un període no superior als tres mesos a partir del justificant de recepció.

Si considereu que des de l'Ajuntament de Viladecavalls no s'ha atès la vostra comunicació, podeu informar dels fets a l'Oficina Antifrau de Catalunya (autoritat competent en matèria de protecció de les persones alertadores) a través del seu canal.

 

Normativa relacionada